inmylivingroom.se

Här delar jag händelser och tankar i mitt liv som sångerska, högstadielärare, mamma och medmänniska. In my livingroom blandas tårar med skratt och jag hoppas du lämnar rummet full av livslust och framtidstro.Follow me in any language you want. Click on the English flag below.

Follow me in any language

Konfrontationer och utmattning

Publicerad 2015-04-20 23:53:00 i B4, Morgon och kväll med min Bibel, Podcast / Sveriges Kristna Radio,

I vår tid kommer vi att behöva konfrontera ett och annat. Ja, den tiden är väl redan här med full kraft. Människor med kunskap och insikt och förhoppningsvis även vishet höjer sin röst.
Områden som rör samhälle, skola, livsåskådning, livsstil och mycket mera börjar komma högt upp på agendan, och spelplanen har utökats till att många fler kan höja sin röst och tycka till.
På gott och ont...😦
 
Och vi tycker, tycker tycker... 😃😏😡😰😍😇😳😖
Analyserar, vänder och vrider på argument och ställningstaganden. En del bygger upp - andra river ner...
 
Idag hade jag i min bibelläsning kommit till berättelsen om Elia som utmanade och konfronterade Ahabs Baalsprofeter. På sätt och vis var det ingen svår match, för Gud var ju med och gav segern, men utmaningen kom efteråt.😓
Trots en uppenbar seger, blev han så panikslagen när han fick mothugg och förföljelse efter segern, att han önskade sig döden. Han kände sig ensam och övergiven, och som om det inte var nog, så drog han ut i öknen. Självmedömkan kom över honom och han började dras ner i förtvivlans avgrund.😱
 
Hans kropp var trött och matt, men en ängel försedde honom med mat där han låg och vilade. Då fick han kraft och energi att bege sig ut på den långa resan till Guds berg, Horeb.
 ⚡️💦⚡️🔥💨🔥
Där kom en storm, en jordbävning och eld, precis som på Mose tid - men inget hände! Men Herren var inte i detta. Först i susningen träder Gud fram till Elia och frågar honom:
- Vad gör du här?
 🌟
Elia sa:
Jag har arbetat med stor iver för Herren, himlarnas Gud,
men folket har brutit ditt förbund och rivit ner alla dina altaren.
Varenda en av dina profeter har de dödat utom mig,
och nu är de efter mig också.
🌟 
Gud sa:
Gå ut och ställ dig inför mig på berget.
Jag ska gå förbi där.
Gå tillbaka samma väg du kom
smörj kungar och profeter...
1 Kung.19:10,11,14,16
🌟 

Fastän han ville ge upp var uppdraget ännu inte slutfört. Och det fanns visst 7000 till profeter som var trogna Herren, som han inte kände till.
 
Efter andliga konfrontationer och utmaningar kan det vara värdefullt att påminna sig om denna berättelse. 
Ensamhetskänslor och utmattningssymtom är inget nytt. Ibland beror det på att vi inte varit varsamma med vår livssituation, och tror vi kan hinna med allt och alla.
Eller - så är det andlig utmattning.
 
Gud vill komma med vederkvickelse till din själ och din kropp. Din ande måste också få återhämtas. 
Elia sökte sig till den plats där Gud själv hade uppenbarat sig under stor dramatik.
Men nu - nu kom han i en stilla susning....💕
Det kanske inte kommer stora manifestationer till dig, men du är på platsen inför Gud. 
En stilla susning -  där  Herren är...
Uppdraget är ännu inte slutfört.
 
/Eleonora 💞
 
Du är välkommen att följa mig, Eleonora Lahti, via FB som "följare" eller Bloglovin. Jag har även FB - sida, "In my living room" som du kan gå in och gilla. Dela länken vidare får du gärna göra... 😊 

Kommentarer

Postat av: Maria K.

Publicerad 2015-04-21 10:32:06

Så sant skrivet.
Man tappar så lätt focus i den andliga striden.
En Jesus troende ortodox jude från Israel berättade för mig, att ordet "en stilla susning" i hebreiska grundtexten betyder:" sound of silence". Alltså : en tystnad som man hör. Som vi säger" en öronbedövande tystnad".
Han sa att det var därför Gud alltid ledde profeterna ut i öknen. Där kunde de höra Guds röst, i tystnaden.

Svar: Tack för att du delade detta. Mycket bra! ☺️💞
Eleonora Lahti

Postat av: annlo

Publicerad 2015-04-21 16:11:20

Så bra skrivet, Eleonora, du är så på pricken I det du skriver...vi har en bit kvar....men..ännu är inte allt färdigt.
VÄLSIGNE dig !

Svar: Ja, vi fortsätter, men ibland får vi stanna upp och vila... 😉☺️
Eleonora Lahti

Postat av: Anita Johansson Osséen

Publicerad 2015-04-24 09:51:49

Tack behövde detta idag om utmattning i den andliga striden!

Svar: Det låter bra..☺️👍 Nya tider väntar 😊
Eleonora Lahti

Postat av: Susan Anderberg

Publicerad 2015-04-24 15:58:10

Tack! I linje med detta, dock om hur elden föll, bl.a.....såg en predikan av Carter Conlon på Youtube, som hölls i dagarna efter 11:e september 2001. Wow!!! Den är verkligen värd att ses, under titeln, 'Run for Your Life.'

Svar: Den kanske jag borde se. Tack för tipset! 🍃❤️
Eleonora Lahti

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Eleonora Lahti

Alla människor har ett gudomligt uppdrag att förverkliga, som kan se väldigt olika ut för oss alla. Resan kan vara tuff och krävande, men med himlens nycklar från Guds ord kan vi få utvecklas och bli det vi är ämnade till att vara. In My Living Room blandas tårar med skratt och jag hoppas du lämnar rummet full av livslust och framtidstro. Det finns så många drömmar som ska förverkligas... Hemsida: eleonoralahti.com Mailadress: info@eleonoralahti.com

Vardagsbetraktelser bloggar Jesussajten.se Follow me in any language Follow me in any languageFollow on Bloglovin
 
 
Här är min Instagram
 
Twingly Blog Search link:http://mylivingroom.blogg.se/ sort:published Most recent posts linking to Twingly Blog3

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela