inmylivingroom.se

Här delar jag händelser och tankar i mitt liv som sångerska, högstadielärare, mamma och medmänniska. In my livingroom blandas tårar med skratt och jag hoppas du lämnar rummet full av livslust och framtidstro.Follow me in any language you want. Click on the English flag below.

Follow me in any language

Jag har fått för många poäng, fröken...

Publicerad 2015-01-28 00:05:00 i Lärarjobbet, Morgon och kväll med min Bibel,

Dagar...
 
Födelsedag, förintelsens minnesdag, provdag, utvecklingssamtaldag - och dagen vi gör samma sak som dagen innan...
📅📆📅📆📅
Om och om - igen. För det är nödvändigt och vi får inte börja fuska. Då tappar vi lätt kursen, och det vi drömmer om är ett minne blott.
Vanliga dagar med vanliga sysslor som skapar ordningar, strukturer, karaktär, livsstil - om vi tillåter det. Eller så kan vi ta dagen som den kommer, för att kanske sedan undra vad det blev av det hela...😖😤
Men idag har det varit min älskade makes födelsedag! ❤️
Av mig fick han ett fång med rosor - men det har han nog aldrig tidigare fått av mig. Men första gången ska det väl ändå kunna bli någon gång. Och jag älskar blommor....😍
Ops!😜
 
Nu i kväll har hela familjen varit hemma hos oss på middag - och vårt barnbarn Hilma!!💞
Här är en bild från ett annat tillfälle, men ni måste ju få se hur fin hon är i sin klännig från farmor (=JAG).😉
Första gången i matstolen idag, fyra månader gammal. Den stora underhållningen för henne var ett prassligt och blankt omslagspapper från en av Curt presenter. Då är man nöjd.👼
Jaha... vad har hänt mera då - en dag som denna? Matteprov med mina elever på högstadiet samt utvecklingssamtal med ett antal elever.
 
Jag pratar med en elev, om att hennes styrka kan bli hennes svaghet samt vise versa, och hur lätt det är att dras med av omgivningen, eller rycka med andra felaktigt. Vi samtalar om att utveckla förmågor och focusera. Och allt handlar om att hitta vägar vidare i livet, för att formas och förberedas på bästa sätt inför vuxenlivet. 
Vardagen rullar på och nu har jag en bunt med prov här hemma som ska rättas.😕
 
Under årens lopp har det blivit många prov. Ibland har jag summerat poängen fel och då får jag höra det av eleverna.
- "Fröken, jag ska ha ett poäng till...."😃
Jo, mycket riktigt, ett poäng till....
 
MEN:
Jag har bara varit med om det motsatta, vad jag kan minnas,  två gånger i min 34-åriga yrkeskarriär som högstadielärare.
-"Fröken, jag har fått för många poäng..." 😰
 
Ena tillfället var för ca. 6 år sedan. En flicka kom till mig med sitt prov och förklarade att jag hade gett henne för många poäng. Och så var det...
Det var bara att sänka hennes beryg från MVG till VG.😱
Nu i höst hände något liknande för en av pojkarna i min klass...
 
När jag ser hur lätt det är att summera ihop poängen fel i hastigheten, antar jag att det nog är betydligt flera än dessa två som fått för många poäng under årens lopp - men som inte uppmärksammat mig på detta.
 
Här kommer man i ett dilemma. Ska man berätta det, eller behålla sina extra oförtjänta poäng? Viktiga beslut att fatta för ens trovärdighet.
-"Men om ingen ser så naggas ju inte trovärdigheten..?"😳

För mig handlar det inte om att jag skulle bli upptäckt eller inte. Det har långt djupare betydelse.
Vi lever inte våra liv för oss själva utan våra liv lever vi inför Gud - som ser allt!
Beroende på var vi står i vårt samvete kan samma uttryck få olika betydelse:
- Gud ser dig! 😰😱😖😦
- Gud ser dig! 😊😍😅😇
 
Vad som finns i våra hjärtan kan bli testat och prövat. Det fick Job erfara. Frågan är om vi håller provet när frestelser och utmaningar kommer. Är inte sanning och rätt fast rotat i oss genom daglig träning i att göra rätt i det lilla, kan priset för slarv stå oss dyrt en dag. 
Några poäng för mycket på provet eller "slarv" att se över pengar som kom in på kontot - som inte ska vara där - kan stå oss dyrt....
 
😇 👴😇
"Har du lagt märke till min tjänare Job?" frågade Herren.
"Det finns ingen annan som han på hela jorden,
en god och ärlig man som fruktar Gud
och inte vill ha med det onda att göra."
Job 1:8
🙏 
 
Genom att inte tumma på sanningen i våra enkla vardagsbestyr, kommer vi att kunna klara av frestelsen bättre, när stora utmaningar kommer.
 
 👌👌👌
"Bra" sa hans herre. "Du är en god och pålitlig tjänare.
Du har troget förvaltat den lilla summa du fick.
Därför ska du få ansvar för mycket mer.
Kom in och dela glädjen med mig!"
Matt 25:21
 👌
 
Jag tror att vi också kan säga, att om du är noggran med sanningen i det lilla, kommer du att klara de stor utmaningarna längre fram. 
Vi vet aldrig när vi blir testade och prövade för att vi "har fått för många poäng eller kronor för mycket..."
 
Vad vi gjorde i går, i dag och i morgon förbereder oss för framtidens prövningar, tester och utmaningar.
Hur se du på saken? 
 
/Eleonora💞
 
Du är välkommen att följa mig via FB som "följare" eller Bloglovin. Jag har även FB - sida, "In my living room" som du kan gå in och gilla. 

Kommentarer

Postat av: hanna

Publicerad 2015-02-07 10:05:36

Vilken söt liten!

Svar: Eller hur?! ❤️👼 Gissa att jag är stolt farmor 😊😇
Eleonora Lahti

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Eleonora Lahti

Alla människor har ett gudomligt uppdrag att förverkliga, som kan se väldigt olika ut för oss alla. Resan kan vara tuff och krävande, men med himlens nycklar från Guds ord kan vi få utvecklas och bli det vi är ämnade till att vara. In My Living Room blandas tårar med skratt och jag hoppas du lämnar rummet full av livslust och framtidstro. Det finns så många drömmar som ska förverkligas... Hemsida: eleonoralahti.com Mailadress: info@eleonoralahti.com

Vardagsbetraktelser bloggar Jesussajten.se Follow me in any language Follow me in any languageFollow on Bloglovin
 
 
Här är min Instagram
 
Twingly Blog Search link:http://mylivingroom.blogg.se/ sort:published Most recent posts linking to Twingly Blog3

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela